Hete tips for et grønnere middagsbord

En kjøttelskers guide til å lære å like vegetarmat.

Mitt særdeles nære forhold til mat som sier mø eller nøff, og som blør når den dør, har nesten bare vært overgått av min aversjon mot mat med farger – eller grønnsaker, om du vil.

Å inkludere potetgull som en del av grønnsakskvoten i tallerkenmodellen har falt seg helt normalt for meg.

Én av de tingene jeg bestemte meg for da jeg begynte å blogge i høst, var imidlertid å redusere kjøttforbruket.

Dette er noe av det som smerter meg mest, og som er mest krevende å gjennomføre – både fordi brokkoli og dets like er noe jeg ikke tenker på med kjærlighet, og, ikke minst, fordi jeg ikke akkurat er viden kjent for å vite hva jeg driver med på kjøkkenet.

Men jeg har klart det. I dag har jeg to-tre kjøttfrie middager hver uke. Hvis jeg kan, kan alle. Derfor deler jeg nå mine beste ekstremt lavterskel tips for å få til flere kjøttfrie middager i uka (i tilfeldig rekkefølge):

Spice it up – Jeg skal være ærlig og si at jeg syns at mye veggismat smaker ganske kjedelig. Jeg spurte derfor en matglad venn av meg som også er vegetarianer – om hvordan jeg kunne lære meg å like vegetarmat. Han sa start med indisk. Masse krydder og masse smak gjør at man glemmer at man savner kjøttet. Det er så sant som det er sagt. Jeg lager ikke indisk så ofte, fordi det krever så mange ingredienser, og jeg får angst av oppskrifter som inneholder veldig mye mer enn tre.

Løsningen for min del har likevel vært å følge prinsippet om mye krydder og smak. Jeg satser særlig på chili og andre spicy krydre. Én av rettene jeg lager en del, er kikertburger. Ingenting slår en bloddryppende, saftig biffburger, men jeg har funnet ut at ved å pare kikertene med hjemmelaget habaneroaioli, så glir de greit ned, de også.

Sats på søndag – Søndager har man ofte mer tid til å surre rundt på kjøkkenet, i alle fall om man ikke har barn som skal sendes i bursdager, delta på skirenn og sånt. Det er følgelig en god dag å teste ut litt mer spennende vegetarretter. Jeg setter gjerne av hele kvelden, og så prøver jeg på noe jeg ikke har gjort før. Lag litt ekstra, så har du mandagsmiddagen i boks også.

Keep It Simple Stupid – Supper er en enkel måte å unngå kjøtt. Selv er jeg stor fan av søtpotetsuppe. Og om det skulle knipe, kan bananpannekaker spises døgnet rundt.

 

Google – Verdensveven er din vei i jakten på spiselig vegetarmat – både for takeaway og for gode oppskrifter. Jeg fant for eksempel den ovennevnte kikertburgeroppskrifta mi på en side med det fiffige navnet Veganmisjonen.

Takeaway – Når man skal lære seg å like å spise mat som ikke inneholder en eneste kjøttbit, kan det være lurt å overlate noe av ansvaret til proffene, i alle fall en gang i blant. For oss som ikke er så flinke selv, er det en fin måte å erfare hvor godt det overraskende nok kan være med kjøttfri mat. Siden i høst har jeg blant annet testet ut etiopisk vegetarmat fra ei lita sjappe på Tøyen, vegetarmeze fra Habibi og burrito med fra Freddy Fuego.

Spør en venn – Her kommer dere som leser bloggen inn. Har dere gode tips til vegetarretter som passer for en som helst bare ville hatt biff på tallerkenen in hver dag, vil jeg veldig gjerne ha dem. NB. Jeg har en innbilt allergi mot alt av sopp, så soppfrie oppskrfiter foretrekkes.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s